2007 yılında Fikret Bey'i çeken Selma Köksal'ın yeni filmi Bahar İsyancıdır tek kopyayla 19 -26 Nisan Nisan'da Atlas; 10-17 Mayıs haftasında da Ankara Büyülü Fener Sineması'nda gösterime girecek… 'Bahar İsyancıdır' 90 yılların ortalarından, 2000'li yılların başlangıcına, oradan da günümüze uzanan bir zaman diliminde, bir tiyatro topluluğunun; "Oyuncular Kumpanyası"nın öyküsünü anlatıyor .
Başrollerinde Volga Sorgu, Selma Köksal, Çimen Turunç Baturalp, Yıldıray Şahinler, Mahir Günşıray, Kemal Kocatürk ve Şeyda Terzioğlu gibi oyuncuların rol aldığı filmde 12 Eylül'ün gölgesinde yetişen; etik ve kültürel değerlerin liberal ekonomilerle değiştiği böylesine tarihsel bir süreçte yaşayan gençlerin tiyatro yoluyla direnmesi anlatılıyor
Gerçekçi doğaçlamaların, oyunculukların ve uzun hareketli kameranın oluşturduğu bir anlatı tarzıyla ilerleyen filmin ilk bölümünde grubu, ülkenin önemli ve ilerici yazarlarından Ahmet Kutlar'ın öykülerinden oluşturdukları bir oyun üzerinde çalışırken görüyoruz. İkinci ve en uzun episodik bölümde ise grup Kafka öyküleri üzerinde çalışır. Grubun yaşadıkları, çıkmazları ve bireysel dertleri üzerinde çalıştıkları Kafka öyküleriyle neredeyse paraleldir.
Köksal, Bahar İsyancıdır filminde F Tipi cezaevini protesto eden, hükümeti eleştiren, kayıp oğullarını arayan annelerin dertlerini, adalet arayışlarını bir tiyatro grubunun çaresizliği üzerinden ortaya koymaya çalışıyor, Ortaya çıkan ise Kafka'nın kaotik dünyasından daha sert ve acımasız bir ülke…
Tiyatro grubunu Türkiye'nin prototipi olarak ele alan Köksal, her bireyin dertleri üzerinde dolaştırıyor kamerasını ve umutsuzluğun kol gezdiği bir ülkede çıkış yolu bulmak da zorlanıyor.
Sanatın kan kaybettiği, tiyatro yapmanın zorlaştığı günümüzde Bahar İsyancıdır, Onat Kutlar'ın aynı adlı eserinden esinlenmeler taşırken, kayıp umudun da peşine düşüyor…
Yönetmenin Görüşü…
"Bahar İsyancıdır" benim ve kuşağımın tarihsel yazgısının bir izdüşümüdür. 1980 askeri darbesi olduğunda 12 yaşında bir ortaokul öğrencisiydim. Bu askeri darbe ile Türkiye'nin kaderinin tamamen değiştiği inancındayım. 1980 tarihi Türkiye cumhuriyeti tarihinin bir kırılma noktasıdır. Bu darbe sonrası, sosyal devlet anlayışı, liberal ekonomilerle yıkılmış, kültürel ve etiksel alanlarda çok büyük yozlaşmaların önü açılmış, düşünmeyen, tartışmayan, hakkını istemeyen, gündelik değerlerle oyalanan nesillerin yaratılması sağlanmıştır. Ben ve kuşağım ise, bu dönüşüme ergenlik ve gençlik dönemlerimizde acı bir şekilde tanıklık ettik.
Yaşamımdan ve sanatsal geçmişimden, pek çok otobiyografik alıntılar içeren bu senaryo çalışmamın, 1980 sonrası doğan ve yetişen kuşaklara ilginç tanıklıklar sunacağı inancındayım.
1995 ile 2010 yılları arasında üç ayrı zaman diliminde tasarlanan filmimin konusunu, tecimsel olmayan farklı bir tiyatro dili arayışındaki, bir tiyatro topluluğu ve onu oluşturan kişilerin öz yaşam öyküleri oluşturmaktadır. Her biri farklı sosyal sınıftan ve kültürel yapıdaki ailelerden gelen bu kişilerin ortak bir noktası vardır. Çılgınca sürüklenen yaşama karşı durmak, birlikte direnç noktası oluşturmak. Ancak üzerine çalıştıkları Kafka'dan çok daha Kafkaesk bir dünyanın içinde bulurlar kendilerini. Çevrelerindeki şiddet ve haşinlik, Kafka'nın bile hayal gücünü zorlayacak denli karanlık bir kabustur. Modernizm sonrası parçalanan dünyada, insanlar ile birlikte aralarındaki iletişimleri, duygu paylaşımları da artık paramparçadır. Hasta dünya ve hasta insanlık, gelişmeye ve bağımsız olmaya niyetlenmiş bir ülkeye de sirayet edecektir. Türkiye, yeni dünya düzenin (küreselleşmenin) ilk denek ülkelerinden biridir artık.
Filmimizin konusunu oluşturan bireylerde paylarına düşeni elbet alacaklardır. Naif ve arı kalmaya çalışan bu kişiler, sert, acımasız, sevgisiz, anlayışsız ve parasız bir süreçle beklemektedir. Nihayet aralarında, düzene ayak uyduran, kalabalığa karışanların yanında, böyle bir yaşamı sürdürmenin çok onursuz olduğunu düşünenler de olacaktır ve aralarından biri kendi bağımsız iradesiyle yaşamına son verecektir. Geride kalanlar içinse bu intiharla yüzleşmek çok güç olacaktır. Ancak, yaşam devam etmektedir.
Kısaca konusunu ve hikaye akışını yukarda özetlediğim filmimi, oyun hazırlık süreçleri ve gerçek hayatın iç içe geçtiği bir anlatı ile kurmayı planladım. Senaryo yazımında, üç ayrı zaman diliminde ve bölümlemede geçen film öyküsünü, meseli ön plana koyarak, olmayan, metaforların yönlendirdiği bir zaman sıralaması ile anlatmayı hedefledim.
Çekim aşamasında, senaryo kurgusunu destekleyecek, riskli, deneysel ve hareketli bir görselliğe yöneldim. Sinemanın bir halk ve sokak sanatı olduğu inanan biri olarak, ağırlıklı dış mekan çekimlerini iç mekanlarla birlikte kullanmaya çalıştım. İstanbul'un, zaman zaman tiyatro grubunun çalışmalarını yaptığı mekandan dışarı baktıkları pencereden görünen "dışarısı" olarak, zaman zaman ise karakterlerin içinde kayboldukları şehir olarak, kuvvetli bir biçimde "Bahar İsyancıdır"da varlık bulması istedim.
OYUNCULAR
Ali
VOLGA SORGU
Rüya
SELMA KÖKSAL
Ela
ÇİMEN TURUNÇ BATURALP
Behram
YILDIRAY ŞAHİNLER
Ahmet Kutlar
MAHİR GÜNŞIRAY
Veysel Bey
HÜSAMETTİN KOÇAN
Selim
KEMAL KOCATÜRK
Sevda
ŞEYDA TERZİOĞLU
Mine
İPEK DEĞER
Mehmet
METİN ARSLAN
Kerem
KAAN ERTAN
Saffet Gürler
SEFA ZENGİN
Aylin
BAHAR SARAH
Onur
İLKER GÖRGÜLÜ
Deliren adam
AYDIN SOYSAL
Şarkıcı Şelale Akkuş
AYŞEN ÇETİNER
Turist Genç
MARTİN SERCELJ
Kast Ajansı Çalışanı
BARAN GÜLER
Eylemci Kız
GÜLİZ MUAN AKINCI
Sivil Polis
CEM MURAT TÜRKAN
Küçük Ali
İRDEN YAZICI
Çocuk Can
BARIŞ YUNUS ÇEKİÇ
YARATICI KADRO
SENARYO VE YÖNETMEN
SELMA KÖKSAL
GÖRÜNTÜ
DENİZ ASLAN
KURGU
CEM TENİKALP
MÜZİK
İLKER GÖRGÜLÜ
YÖNETMEN YARDIMCISI
MEHMET CEYHAN
AYÇA ÇOBANOĞLU
SES KAYIT
TAYFUN ÇOLAKOĞLU (MELODİKA)
YAPIM SORUMLUSU
AYŞEGÜL AKIN
YAPIM ASİSTANLARI
RAMAZAN YILDIRIM
DORUKCAN AKÇA
IŞIK TASARIMI
YAVUZ ABDÜLAZİZOĞLU
IŞIK ASİSTANI
SEZGİN KABA
OYTUNÇ DÖNMEZ
BURAK AYAZ
KAMERAMAN
MURAT KARABINA
DIGITAL IMAGING TEKNİSYENİ
İBRAHİM GÜLER
KAMERA ASİSTANI
ÖZGÜR ULAŞ ERDEM
ÖZGÜR ÖNER
BEST BOY
SEZGİN KABA
SANAT YÖNETİMİ
SELMA KÖKSAL
SANAT YÖNETİMİ ASİSTANI
MEHMET ALTINKUM
SEÇKİN HARPUTLU
MEHMET CEYHAN
AYÇA COBANOĞLU
BETÜL TOPARLAKLI
UĞUR ERAL
RAMAZAN YILDIRIM
OYTUNÇ DÖNMEZ
KOSTÜM SORUMLUSU
ZÜLAL GÜLER
KÜBRA AVCI
MAKYAJ
CEM ÖZTEKİN
ÖZLEM ELALDIRSIN
YAPIM
SELMA KÖKSAL
ALİ ARSLAN
POST PRODÜKSİYON SORUMLUSU
YÜCEL KURTUL
POST PRODÜKSİYON STÜDYOSU
SİNEPARK
GÖRÜNTÜ TEKNİK EKİPMAN
MTN
BOOM OPERATÖRÜ
ERKAN ATEŞ
SES TASARIMI
CENKER KÖKTEN
EFEKT EDİTÖRÜ
BİRKAN TUNÇ
SES FİNAL MİKSAJ
SERDAR ÖNGÖREN
SES SUPERVİZÖRÜ
TAYLAN OĞUZ
SES STÜDYOSU
MELODİKA
TIME CODE
UĞUR ERAL
DEVAMLILIK ASİSTANI
BETÜL TOPARLAKLI
AYŞE TANTAN
KAMERA ARKASI
MURAT ÇAĞILTAY
SET FOTOĞRAFI
MAHMUT KOYAŞ
DATA MANAGER
TUĞBERK SUEL
SET MANAGER
SELAHATTİN GEÇGEL
SET TEAM
BURÇİN ERTÜRK
ARDA OĞUZ
HAKTAN SEVEN
MEHMET ZENGİN
ULAŞIM
ÖNDER TÜMER
Son Dakika › Kültür Sanat › Bahar İsyancıdır 19 Nisan'da Atlas Sineması'nda - Son Dakika
Masaüstü bildirimlerimize izin vererek en son haberleri, analizleri ve derinlemesine içerikleri hemen öğrenin.
Sizin düşünceleriniz neler ?