İlk Köşe Edebiyat Hatıraları
Samet Ağaoğlu, Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan, döneminde Hayat olmak üzere diğer dergilerde de yayımlanan yazılarının ve edebiyat hayatıyla ilgili hatıralarının toplandığı İlk Köşe kitabında "... İşte şimdi de gençliğimden bu yana, kimisi ile yıllar boyu, bir kısmı ile birkaç mevsim beraber dolaştığım, bazısı ile uzun yazlar, kışlar kol kola, yüz yüze yaşadığım, yine bazısı çok tanınmış, bazısı unutulup gitmiş şair, hikâyeci, romancı, eleştiriciyi kendime göre değer ölçüleri, renkler ve görüşlerle anlatacağım şu yazılarıma ne isim vereyim diye kafamı yorup duruyorum.
Şimdi gidenlerden kalanlardan bazısı gölgeli, bazısı yarı aydınlık, bir kısmı pırıl pırıl hatıralar hafızamın ta 1925 yılına kadar derinleşen bir köşesinde beliriyorlar. Ben bu yüzlere çocukluğumdan sonraki hayatımın ilk pencerelerinden bakıyorum. Bu, hayat maceramın edebiyat ve sanat vadisine açılan penceredir. O halde bu yazılara İlk Köşe ismini verebilirim belki. Bunlar da Babamın Arkadaşları, Aşina Yüzler gibi sadece portreler olacak. Güzel, çirkin, iyi, fena, tatlı, tatsız, renkli, renksiz hep kendi duygularımın, kendi sezişlerimin biçimleştirdiği çizgiler. Onlar üzerinde hiçbir eleştirme yapmıyorum. Sadece üzerimdeki etkilerini anlatıyorum, bazısını uzun uzun, bazısını birkaç satırla ancak" diye anlatıyor.
İlk Köşe
Edebiyat Hatıraları
Samet Ağaoğlu
117 Sayfa, 10 TL
Yapı Kredi Yayınları
Sollicciano
İlk gençliğinde denizci sevgilisi ile yaşadıkları yüzünden psikanalize giden, psikanalisti ile evlenen bir felsefe hocası, her hafta düzenli olarak, Toskana, Solliciano'daki hapishaneye, nişanlısını öldürmüş olan öğrencisini ziyarete gidiyor.
Zevk veren, kıyıcı detaylarla, tehlikeli aşk yanılsamaları, tutku ve delilik arasında bir kadının ustaca çizilmiş bir portresi; Norma-Jean.
Fransız romancı Ingrid Thobois, Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan geriye dönüşlerle örülmüş, bilincin derinliklerine inen Sollicciano'da psikolojik gerilim sanatının yetkin bir örneğini veriyor
2011 Thyde Monnier ödülünü alan Solliciano, tutkunun deliliğe, zaafın köleliğe, düzenin saplantıya evrildiği üç boyutlu bir puzzle, yaralı insanların kendilerine usul usul verdikleri zararın romanı.
Sollicciano
Ingrid Thobois
Çeviren: Aykut Derman
176 Sayfa, 15 TL
Yapı Kredi Yayınları
Bir Küçükburjuvanın Gençlik Yılları
Bir Uzun Sonbahar
Bir Yaz Mevsimi Romansı
Bir Küçükburjuvanın Gençlik Yılları, Bir Uzun Sonbahar, Bir Yaz Mevsimi Romansı ve bu üç romana birden yayılan nihilistik bir yangın. Demir Özlü, Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan kitabında gittikçe derinleşen bir yalnızlıkla, varoluşun dehlizlerinde ne yapacağını bilemeyen küçükburjuvanın açmazlarını anlatıyor. Eski İstanbul'un, kaybolmakta olan o büyülü kentin içinde ruhsal ve tensel çöküşü derinlemesine yaşayan yazarlar, sanatçılar, küçük bir aydın kesimi... Aradıkları sığınak neydi? Çağın yavanlığı ile karşı karşıya kalmış bir yazar nereye sürüklenirdi? Döneminin siyasi tablosu içinde sıkıyönetimlerden, darbelerden, kültürel bunalımlardan hiçliğe sürüklenen, sonunda kendini kuzeyin donuk kentlerine sürgün eden bir usta yazarın, hüznün diliyle oluşturduğu üç romans... Buruk, ama bir o kadar da yaşam dolu.
Bir Küçükburjuvanın Gençlik Yılları
Bir Uzun Sonbahar
Bir Yaz Mevsimi Romansı
446 Sayfa, 30 TL
Yapı Kredi Yayınları
Hazlar ve Günler
Proust hatırlamaya başlıyor...
Marcel Proust'un 20'li yaşlarında kaleme aldığı, kısa anlatılardan ve şiirlerden oluşan, Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan Hazlar ve Günler kitabı, bir bakıma Kayıp Zamanın İzinde'nin habercisidir.
Honoré'nin yakışıklı sofra arkadaşı gençliğin ihtiyatsızlığıyla Heredia'nın eserlerinde genelde söylendiğinden daha fazla düşünce bulunabileceğini ima etmeye kalkışınca, zihinsel alışkanlıkları sarsılan konuklar surat astılar. Ama Mme Fremer derhal, "Aksine, onlar takdire şayan oymalı akikler, görkemli mineler, kusursuz kuyumculuk örnekleri" diye haykırınca bütün çehrelerde yeniden keyifli ve doyumlu ifadeler belirdi. Anarşistlere ilişkin tartışma daha vahimdi. Ama Mme Fremer bir doğa yasasının kaçınılmazlığı karşısında boyun eğercesine, teslimiyetle, "Bütün bunların ne yararı var? Zenginler ve yoksullar daima var olacak" dedi yavaşça. Ve en yoksulu en azından yüz bin frank ranta sahip olan bütün davetliler bu gerçekle yüz yüze gelince vicdan azaplarından kurtulup yürekten bir neşeyle son şampanya kadehlerini de devirdiler.
Hazlar ve Günler
Marcel Proust
Çeviren: Roza Hakmen
167 sayfa, 13 TL
Yapı Kredi Yayınları
"Söz konuşur, sus kaçar"
Gülten Akın Kitap-lık'ta
Yapı Kredi Yayınları'nın iki aylık edebiyat dergisi Kitap-lık'ın kapak konusu Jean-Jacques Rousseau. Oğuz Demiralp, geçen yıl Avrupa'da doğumunun 300. yılı dolayısıyla anılan yazarı kapsamlı bir yazıyla anlatıyor ve yorumluyor. Bu sayının sürprizi ise uzun süredir dergilerde gözükmeyen usta şair Gülten Akın'ın altı yeni şiiriyle Kitap-lık okuruyla buluşması.
Başar Başarır "Distolcüler" adlı uzun öyküsüyle, Tuğrul Tanyol, Necmi Zekâ, Yücel Kayıran, Bâki Ayhan T., Gürgenç Korkmazel, Davut Yücel şiirleriyle, "Şiirsel" bölümünde Behçet Necatigil "Küskün Yolcunun Türküsü" adlı şiirinin ön çalışmalarıyla, Ebubekir Eroğlu ve Serdar Küçük poetik yazılarıyla Kitap-lık'talar. Babil Kulesi'nde İsmail Pelit ve Anita Sezgener söyleşileri, Hülya Soyşekerci, Ömer Demircan, Gökhan Yılmaz, Sinan Ulakçı, Ercan Yılmaz ve "Güzel Sayfa"da Mehmet Can Doğan'ın yazıları yer alıyor. Türkçede daha çok Tirza ve İliğine Kadar adlı romanlarıyla tanınan Arnon Grunberg'le söyleşi ve Bernard Magné'nin Georges Perec üstüne yazısı, Henry Miller ile Lawrence Durrell'ın Kıbrıs yazışmaları derginin öne çıkan sayfaları.
Dünyadaki ilk şiirlerden bir seçki olarak Şenol Erdoğan'ın hazırladığı Etnopoetry adlı kitapçık bu sayının armağanı. Gary Snyder'ın bir konferans metniyle açılan kitapta sözlü/sesli şiirin yazıya geçirilebilmiş ilk örnekleri yer alıyor.
Kitapları sevenlerin dergisi Kitap-lık, iyi edebiyatın ve nitelikli okurun açık adresi olmayı sürdürüyor.
Kitap-lık 166 (Mart-Nisan 2013)
Armağan Kitap: ETNOPOETRY
160 sayfa, 9 TL
Yapı Kredi Yayınları
Abidin Dino, Nâzım Hikmet, Ömer Uluç, Halil Altındere, Wolfgang Plöger
ve daha birçok sanatçı
Sanat Dünyamız'ın 133. Sayısında
*
Zihinsel Mekân 02
133. sayıyla birlikte ücretsiz
Abidin Dino
100. doğumyılında sanatçı Abidin Dino için "Yüzyıl" başlıklı sergiyi düzenleyen Galeri Nev Ankara'nın yöneticisi Deniz Artun metninde Dino ile Nev'in ilişkisini anlattı; sanatçı ve galeri ilişkileri için emsal teşkil edecek bir tarihçe ortaya çıktı. Sanat tarihçi Bora Gürdaş, Abidin Dino'nun ressam kimliğine kıyasla daha az bilinen yönlerini, 1960'lı yılların toıplumsal ve kültürel dinamikleri ekseninde değerlendirdi.
Nâzım Hikmet
M. Melih Güneş'in Rusya'da arşiv çalışmaları sırasında bulduğu, Nâzım Hikmet'in "Prömiyer Öncesi Birkaç Söz" başlıklı metni, şairin hayatına ve çalışmalarına bir pencere daha açtı. Bu metni, Güneş'in Nâzım Hikmet'in librettosunu yazdığı Bir Aşk Masalı balesinin bestecisi Arif Melikov ve koreografı Yuri Grigoroviç'in şair ve baleyle ilgili anılarını aktardıkları sohbetlerden seçtiği parçalar takip ediyor.
Ömer Uluç
Elfe Uluç, babası Ömer Uluç için Akbank Sanat'ta bir anma programı düzenledi. Bu programdan, kendisinin ve Serkan Özkaya'nın metinleri Sanat Dünyamız'ın 133. sayısında da yer aldı.
13. İstanbul Bienali
13. İstanbul Bienali'nin odak noktası; siyasi bir forum olarak kamusal alan fikri. Sanat tarihi yazımı üzerine doktora çalışmasını sürdürmekte olan Ceren Özpınar metninde bu fikri irdeledi.
Mine Haydaroğlu, 13. Bienal'in küratörü Fulya Erdemci bir söyleşi yaptı; kamusal alan fikri bu söyleşinin de ana konusuydu.
Halil Altındere
Sanatçı/küratör/yayıncı Halil Altındere'nin Madrid'deki CA2M Çağdaş Sanat Müzesi'nde açılan kişisel sergisi vesilesiyle Dinçer Şirin, sanatçıyla geniş kapsamlı bir şöyleşi yaptı.
Serkan Özkaya
Princeton Üniversitesi Mimarlık Tarihi ve Kuramı bölümünden Prof. Spyros Papapetros, sanatçı Serkan Özkaya'nın çalışmalarını incelediği metninde, Hokusai, Jeff Wall, Dickens, Meyrinck gibi sanat ve edebiyattan referanslarla birlikte, kopya, nüsha, canlılık gibi kavramları irdeledi.
fragMENtatION 06: Wolfgang Plöger'den "Wrong"
Sanat Dünyamız ve küratör Necmi Sönmez'in geliştirdiği "fragMENtaTION" projesinin altıncı sanatçısı Wolfgang Plöger oldu. Plöger'in Sanat Dünyamız için hazırladığı ve dergide 14 sayfada yer alan projesi "Wrong" adını taşıyor.
Necmi Sönmez'in yazısından bir alıntı: "Yeni Medya Sanatı ana başlığı altında toplanabilecek işler üreten sanatçı, 2000'li yıllardan itibaren, internet üzerinden topladığı, ABD'de tutuklu bulunanlar hakkında herkesin kullanımına açık olan bilgilerden yola çıkarak farklı sosyal, politik açılımları olan çalışmalar üretiyor. Tutukluların dosyalarında bulunan bilgilerin, resimlerin ve özel bilgilerin yorumlandığı işlerinde Plöger film malzemesini kendisine çıkış noktası aldığı için deneysel bir yaklaşım açısı geliştiriyor. Büyültme, küçültme, soyutlama gibi öğelerinin kullanıldığı deneysellik, zaten kendi başına bir hikâye kaynağı olan tutuklu bilgilerinin bir çırpıda okunmasına engel olduğu için önemli bir karaktere sahip. Sanatçının fragMENTAtiON projesi için geliştirdiği Wrong isimli çalışma da bu tür bir deneyselliğe sahip."
Rasim Aksan
Evrim Altuğ, Rasim Aksan'ın Galerist'te yer alan "İsimsiz 1" başlıklı sergisi üzerine yazdı.
Tufan Baltalar
Erinç Seymen, sanatçı Tufan Baltalar'la söyleşi yaptı, işlerini, hayatını konuştu.
Erinç Seymen
Huo Rf (Ümit Özdoğan), Erinç Seymen'in "Tohum ve Mermi" başlıklı sergisine ve sanatçıya dair notlarını kaleme aldı.
Zihinsel Mekân 02
Sanat Dünyamız'ın dizi eklerinden Zihinsel Mekân'ın ikincisinde, Merve Ünsal'ın "Hera Büyüktaşçıyan Üzerine Notlar" ve Didem Yazıcı'nın "Pasifik'e Mektuplar ve Kurgusal Cevaplar" başlıklı metinleri yer alıyor.
Elmas Deniz'in editörlüğünde hazırlanan dizinin bu sayısının arka kapak yazısı şöyle: "Güncel sanatı konu eden bu yayın 'yazı'için açılan yeni bir alanı tarifliyor. Zihinsel Mekân dizisinin ilk kitabıyla zamana bırakılan dizinin bağlamı; sanatsal bir mecra olarak yazı, yazı yazmak etrafında şekillenen bu ikinci kitapla biraz daha belirginleşmeye başlıyor. Sanat Dünyamız dergisi ve bir sanatçının ortaklaşa girişimi olan bu kitapların içeriği; iki veya üç ayrı yazarın günümüzde aktif olarak üretmekte olan sanatçılar hakkında yazdığı yazılardan oluşuyor."
Sanat Dünyamız
Sayı: 133, Mart-Nisan 2013
ve eki: Zihinsel Mekân 02
15 TL
Yapı Kredi Yayınları
Son Dakika › Güncel › YKY Son Çıkanlar - Son Dakika
Masaüstü bildirimlerimize izin vererek en son haberleri, analizleri ve derinlemesine içerikleri hemen öğrenin.
Sizin düşünceleriniz neler ?