Son zamanlarda Cast Ajans deyimini sıkça duyar olduk. Oyuncu, model, sunucu ve manken olmak isteyen insanların ilk basamakları cast ajanslarına yazılmak oluyor.
Oyuncuların iş bulmasından, iş düzenine kadar her konuyla onlar ilgileniyorlar, karşılığında da oyuncunun kazancından belli bir komisyon alıyorlar.
Piyasada yüzlerce ajans var ama önemli olan, hangi ajansın sizin için daha doğru bir ajans olduğunu bilmeniz.
Bizde okuyucularımız için Türk sineması ve televizyon dizilerine önemli oyuncular kazandıran, Türkiye'nin köklü ajanslarından Maydonoz Ajans'ın sahibi, Korkut Baran ile ajans sektörü hakkında konuştuk.
Cast ajansı açma fikri sizde nasıl oluştu? Ve daha önce hangi sektörler ile uğraştınız?
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi, Radyo Televizyon ve Sinema bölümü mezunuyum. Sektörel anlamda hemen hemen her sektörde bir deneyimim oldu. Küçük yaşlarda çalışmak, para kazanmak, üretmek ve ürettiğini satabilmek her zaman heyecanlı ve çekici gelmiştir bana. Ama profesyonel sektörlerde çalışmaya ve işi ciddiye almaya üniversite dönemlerinde başladım. Ulusal radyolarda talk show radyo programcılığı yapmaya başladım ve işimi iyi yaptığımı halktan gelen olumlu eleştirilerle tasdikledim.
Keyifli bir radyo programı yapımcısıydım. Ancak insanları güldür güldür, nereye kadar.
Sonra set ortamları, diziler, sinema ve reklam filmleri beni cezbetmeye başladı. Okuduğum bölümle de alakalı olunca, daha çok merak ve istek uyandı bende.
Yüksek lisans planlarımı yurt dışında yapmak istiyordum. Bu yüzden hem işin mutfağına hem de kendime yatırım amaçlı çeşitli setlerde farklı yönetmenlerle çalışmaya başladım. Yönetmen asistanlığı, yardımcı yönetmen, yönetmen yardımcısı, cast direktörü pozisyonlarında setlerde görev aldım. Farklı yönetmenlerle çalışarak hemen hemen hepsinden kendime bir pay çıkarmayı başardım.
Biraz uzun oldu ama işte cast ajans sektörüne bodoslama dalmadım. Sektörde, tabiri caizse kazıyarak bir yerlere geldim.
Şimdilerde çok popüler olan oyunculuk mesleğine ilginin artmasının sizce sebepleri nelerdir?
Magazin burada en başı çekiyor bence. Magazinsel anlamda izleyicilerin gördüğü, oyuncuların iyi paralar kazandığı, rahat yaşadıkları ve manevi anlamda takdir edilmesi bu sektörü cazip kılıyor.
Ancak bu iş magazin dünyasının izleyicilere yaşattığı gibi çok kolay ve renkli değil.
Oyunculuk kolay bir meslek değildir. Geniş yelpazeleri yoktur. Oyuncu olacak adayın eğitimli olması gerekir, biraz da şansının olması lazım.
Oyunculuk mesleği ekranlara yansıdığı gibi kolay olsaydı, bu kadar büyük meblağlarda kazanç sağlayamazlardı.
Diğer tercih sebeplerinden birisi ise, söylediğim gibi manevi anlamda takdir edilmek. Bugün dünyanın en saygın mesleklerinin başında geliyor oyunculuk. Çok iyi bir mimar olabilirsiniz ya da bir mühendis. Çok iyi işler çıkartırsınız ortaya ama adınızı belli bir kesime duyurabilirsiniz. Oyunculuk böyle değil, herkes sizi tanıyor ve başarılıysanız her gün takdir alıyorsunuz.
Oyuncu olmak isteyen adaylara ne tavsiye edersiniz?
Öncelikle ne olmak istediklerine karar versinler. Ne olmaktan kastım, oyuncu mu yoksa figüran mı olmak istiyorlar.
"EKRANLARDA GÖRÜNSEM YETER" DİYORSANIZ FİGÜRAN OLUN!
"Eğer ben bir dizide görünsem yeter, maddi ve manevi hiçbir şey beklemiyorum" diyorlar ise figüran ajanslarına kayıt yaptırsınlar.
"Yok, ben gerçekten oyuncu olacağım" diyorlar ise işte o zaman iş zorlaşıyor.
Şuan gerçekten işini bilen kaliteli oyunculuk ajanslarının sayısı 10'u geçmez ama binlerce ajans var. Öncelikle kaliteli bir ajansla sözleşme yapmaları gerekir.
Gazete ilanı, insanların kalabalık olduğu yerlerde geçen el broşürlerine itibar göstermesinler. Oyuncu aranıyor, oyuncular aranıyor, bunlar insanları cezbetmek için kullanılan sözler.
15 yıldır ajans işletiyorum daha bir gün ilan verip oyuncu aramadık.
Düzgün, kaliteli, dürüst çalışan, köklü ajanslar mevcut oyuncuları bünyesinde tutar.
Tavsiyelerime gelecek olursak, gidecekleri ajansı araştırsınlar. Hangi oyuncuları, hangi dizi ve sinema filmlerinde oynatmışlar, referanslarına baksınlar. Görüşme ortamı ofislerini incelesinler. En son karar aşamasında ajansa kayıt yaptırsınlar.
Sadece ajansa kayıt yaptırmakta yetmiyor. Ajansın yönlendirmeleri sonucu doğru bir kariyer planlaması da yapmaları şart. Burada ise devreye eğitim giriyor. İyi bir oyuncu adayının iyi bir eğitim alması da şart!
Peki, oyuncular, ajansı ile sözleşmelimi çalışır? Bu sözleşme ne için yapılır?
Kendine güvenen oyuncu da ajans da sözleşmeli çalışır. Şuan günümüzde popüler olan birçok oyuncu, ajansları ile sözleşmeli çalışır. Bu sözleşme, ajans ile oyuncunun sorumlulukları ve görevlerinin bilinmesi açısından yapılan bir sözleşmedir. Sadakat, disiplin, dürüstlük ilkelerine dayalı sözleşme de diyebiliriz. Birisi ile yola çıkacaksınız, onu piyasaya süreceksiniz, tabi ki de oyuncu adayına güvenmeniz lazım. Bu da sözleşme ile sağlanır.
Aileler oyuncu olmak isteyen çocuklarını nasıl karşılamalı ve ne yapmalı?
Birçok anne ve babanın istekleri çocuklarının oyuncu olması. Ancak isteyenler kadar istemeyenler de var. Bir şeye karşı çıkmak çözüm değil. Aksine yapıcı olmaları gerekir. Aksi takdirde anne ve babanın onayı olmadan kalitesiz bir ajansa yazılabilir. Sonra eyvah diyebilirler! Bu yüzden çocuklarının yanlarında olmalarını tavsiye ederim. Asla yalnız bırakmasınlar!
Sizin sayenizde bir yerlere gelip, daha sonradan sizden ayrılan isimler oldu. Nankörlük mü? Yoksa şöhretin bedelimi sizce bu?
Şimdi benim sayemde dersem yalan olur ve onlara haksızlık etmiş olurum. İki tarafında istemesiyle bir yerlere gelinir. Ve bir zaman sonra mutlak karakterler ortaya çıkmaya başlar.
Oyuncunun nereden geldiğini bilmeniz, özel yaşantısını bilmeniz ve şuan nereye getirdiğinizi bilmeniz, oyuncuyu rahatsız eder. Bunu bütün oyuncu menajerleri bilir ve söyler. Bu nankörlüklerle sadece ben karşılaşmadım. Gaye Sökmen'den, Tümay Özokur'a kadar Türkiye'nin en iyi menajerlik ajanslarıda karşılaştı bu sorunlarla.
Yapımcı daha yatırmamıştır oyuncunun parasını, arar ve sizden avans ister gönderirsiniz. Otelde kalmak istemez, ev ister, yapımcıyı telefonla arar rica edersiniz. Evini tutar dayar döşersiniz. Basında haberim çıksın der, PR yaparsınız. Sonra bir gün yeter kendine gel dediğinizde size kazandırdığı komisyonu hatırlatır. Ama bunu hatırlatırken, o parayı ajansın kazandırdığını bilmez. Ve sonra sizin başardığınız hikâyeyi bir başkasının devam ettirmesini ister. Hepsi bu.
Menajer ya da cast ajans oyuncuya hangi imkanları sağlar?
Hangi imkanları sağlamaz ki. Diyetisyen, terapist, mali müşavir, basın danışmanı ve finans. Yani bir oyuncunun tek başına en az 5 kişi çalıştırması lazım. Ajans bu yükü oyuncunun omzundan alır. Ancak sadece komisyon gözlerine batar. Sektör ilerleme kaydettikçe, son 5 yılda ajans olmadan işlerin yürümeyeceğini oyuncular da artık anladı . O yüzden gelişmeler sevindiriyor bizi.
Oyuncu nasıl projeyle buluşur?
Öncelikle doğru cast projeyi de doğru yerlere getirir. Bu yüzden doğru oyuncunun doğru projeyle buluşması tadından yenmez hale gelir. Yapımcılar, cast direktörleri veya yönetmenler bizzat nasıl bir karakterde oyuncu aradığını cast ajanslarına kısa bir bilgi halinde gönderir. Ajanslardan talep edilen adaylarda ilk olarak fiziksel beklentiler, boy, kilo, saç, göz gibi özellikler göz önünde bulundurulur. Daha sonra oyuncuların yeteneğine göre elemeler başlar ve yapımcının da onayı sonrası oyuncu projeyle buluşur.
Sizce şöhretin bedeli ağır mı?
Bence değil. Ama bakın bence değil diyorum. Oyuncu şöhreti çok çabuk yakalayabilir. Doğru bir menajer oyuncuyu doğru yönlendirirse bu bedel ağır olmaz. Tabi ki burada menajerin doğruluğu kadar oyuncunun da doğru olması gerek
Son Dakika › Güncel › Korkut Baran İle Oyunculuk Sektörü Hakkında - Son Dakika
Masaüstü bildirimlerimize izin vererek en son haberleri, analizleri ve derinlemesine içerikleri hemen öğrenin.
Sizin düşünceleriniz neler ?