13. İstanbul Bienali'nin Kamusal Programı'nda Bu Hafta Sonu "Kamusal Sermaye"Tartışılacak
"Anne, ben barbar mıyım?" başlığıyla gerçekleştirilecek 13. İstanbul Bienali'nin kamusal programı Kamusal Simya, 10-11 Mayıs tarihlerinde, üçüncü etkinliği ile devam ediyor. Programın "Kamusal Sermaye" başlıklı etkinliğinde, özel sermaye ve güncel sanat üretimi arasındaki ilişki ile büyüyen sanat pazarı tartışılacak.
13. İstanbul Bienali'nin sanatsal üretimle bilgi üretimini bir araya getirmek amacıyla düzenlediği ve "Kamusal Simya" üst başlığıyla gerçekleştirdiği kamusal program etkinliklerinin üçüncüsü, 10 Mayıs Cuma günü Taksim'deki The Marmara oteli ve 11 Mayıs Cumartesi günü Salon İKSV'de yapılacak. Kamusal Simya programı Fulya Erdemci ve Dr. Andrea Phillips eşküratörlüğünde düzenleniyor.
Kamusal Sermaye başlığını taşıyan etkinlikte, özel sermaye ve güncel sanat üretimiyle yeni 'kamu'ların –farklı etnisite, inanç ve kültürden gelen çeşitli toplulukların, sosyal ağların ve izleyicilerin ortak bir soru, amaç ya da eylem etrafında bir araya gelerek geçici birliktelikler oluşturması– yaratım/oluşum süreçleri arasındaki ilişki, İstanbul'un büyüyen sanat ortamı bağlamında incelenecek. Ayrıca sanat pazarının yapısı ve güncel sanatın kamuya sunulma biçimlerini nasıl şekillendirdiği de tartışılacak.
Akademisyenler, sanatçılar, küratörler, özel sermaye ve güncel sanat üretimi arasındaki ilişkiyi konuşacak
"Kamusal Sermaye" etkinlikleri, 10 Mayıs Cuma günü saat 18.30'da Taksim'deki The Marmara otelinde Vermeir & Heiremans'ın sunum ve performasıyla başlayacak. 2006 yılında sanat, mimarlık, ekonomi ve hukuk arasındaki dinamik ilişkiyi inceleyen A.I.R ("artist in residence" veya "misafir sanatçı") başlıklı ortak bir proje geliştiren Vermeir & Heiremans, etkinlikte Sanat Evi Endeksi başlıklı bir sunum ve performans yapacak. İkili, Sanat Evi Endeksi projesiyle –bir ev ya da bir sanat yapıtı gibi– saydam olmayan, hareketsiz ve kolay alınıp satılamayacak bir ürünün, büyük sayıda yatırımcı için değerli sayılabilecek saydam ve sanal bir yatırım aracına dönüşümünü inceleyecek. Performansta yer kapasitesi sınırlı olacağından katılmak isteyenlerin rezervasyon@iksv.org adresine e-posta göndererek kayıt yaptırmaları gerekmektedir.
Etkinlik, 11 Mayıs Cumartesi günü Salon İKSV'de devam edecek. Saat 10.30'daki giriş konuşmasının ardından, saat 11.00'de Meksika'daki Américas Puebla Üniversitesi Beşeri Bilimler Bölümü'nde öğretim üyesi Alberto López Cuenca'nın İş, Duvarlar, Zenginlik: Sanatsal Emek ve Herkesin Erişebildiği Kaynaklar başlıklı sunumunda sanatsal emeğin kapitalist pazar mantığı içerisindeki konumu tartışılacak.
Goldsmiths Koleji, Londra Üniversitesi'nde öğretim üyesi olan Suhail Malik'in saat 12.00'deki Güncel Sanat/ Pazar/ İktidar başlıklı sunumunun ardından etkinlik, Galeri Nev İstanbul'un kurucusu
Haldun Dostoğlu'nun güncel sanat pazarının kültür ve sanat kurumlarıyla ilişkisini ele alacağı konuşmasıyla devam edecek.
Etkinlik, saat 14.00'te Kamusal Kurum/ Özel Sermaye başlıklı, SALT Araştırma ve Programlar Direktörü Vasıf Kortun, küratör, sanat eleştirmeni ve Stokholm'deki Tensta Konsthall'ın yöneticisi
Maria Lind, Budapeşte Ludwig Güncel Sanat Müzesi'nin yöneticisi Barnabás Bencsik ve Varşova Özgür/ Yavaş Üniversite kurucusu Kuba Szreder'in katılacağı bir panelle sona erecek. Panelde, özel sponsorluklar ile değişen kaynak yaratma koşullarının, sanatsal üretim ve güncel sanatın sergilendiği ve yaygınlaştırıldığı kurumlar üzerindeki etkisi tartışılacak.
Ücretsiz olarak gerçekleştirilecek etkinliğe katılmak isteyenlerin rezervasyon@iksv.org adresine
e-posta göndermeleri gerekiyor. Etkinlikler boyunca İngilizce-Türkçe simültane tercüme olacaktır.
Kamusal Sermaye etkinliğinin programını ve programa katılacak konuşmacıların biyografilerini aşağıda bulabilirsiniz.
"KAMUSAL SERMAYE" PROGRAMI
10 Mayıs Cuma
Yer: The Marmara, Taksim
18.30-19.30 Sunum-performans: Vermeir & Heiremans
Sanat Evi Endeksi
11 Mayıs Cumartesi
Yer: Salon İKSV
10.30 Giriş
Fulya Erdemci, Andrea Phillips, Bige Örer
11.00-12.00 Sunum
Alberto López Cuenca (Américas Puebla Üniversitesi, Meksika)
İş, Duvarlar, Zenginlik: Sanatsal Emek ve Herkesin Erişebildiği Kaynaklar
12.00-13.30 Sunum
Suhail Malik (Goldsmiths Koleji, Londra Üniversitesi)
Güncel Sanat/ Pazar/ İktidar
Tartışma: Haldun Dostoğlu (Galeri Nev İstanbul)
14.00-16.00 Panel: Kamusal kurum/ Özel sermaye
Katılımcılar
Vasıf Kortun/SALT, İstanbul
Maria Lind/Tensta Konsthall, Stokholm
Barnabás Bencsik/Ludwig Müzesi, Budapeşte
Kuba Szreder/ Free/Slow University of Warsaw (Özgür/ Yavaş Üniversite), Varşova
Ayrıntılı bilgi için: 13b.iksv.org
İstanbul Bienali'ni sosyal medyada takip etmek için:
facebook.com/istanbulbienali
twitter.com/istanbulbienali
13. İstanbul Bienali ile ilgili yüksek çözünürlüklü görseller için: www.iksvphoto.com
ÖZGEÇMİŞLER
Vermeir & Heiremans, çalışmalarına Brüksel'de devam ediyor. Vermeir & Heiremans 2006 yılında sanat, mimarlık, ekonomi ve hukuk arasındaki dinamik ilişkiyi inceleyen A.I.R ("artist in residence" veya "misafir sanatçı") başlıklı ortak bir proje geliştirdi. Bu proje, sanatçıların içinde yaşadığı özel ortamı bir sanat yapıtı olarak tanımlayarak ev içini kamusal bir alana dönüştürüyor. İzleyici "sanat evi"ni fiziksel olarak değil, sunum, sergi, video işleri gibi "aracı uzantılar" yoluyla deneyimliyor.
Vermeir & Heiremans'ın yapıtları, aralarında 10. İstanbul Bienali (2007), Arnolfini Güncel Sanat Merkezi, Bristol (2009), Frankfurter Kunstverein (2009), Kassel Belgesel Film Festivali (2009), Nam June Paik Sanat Merkezi, Seul (2010), ARGOS Sanat ve Medya Merkezi, Brüksel (2012), EXTRA CITY Sanat Merkezi, Anvers (2012), 7. Shenzhen Heykel Bienali (2012) ve Manifesta 9'un ( Genk, 2012) bulunduğu mekânlarda ve etkinliklerde sergilendi.
Alberto López Cuenca, Meksika'daki Américas Puebla Üniversitesi Beşeri Bilimler Bölümü'nde öğretim üyesi. Güncel sanat kuramı ve felsefe dersleri veren Cuenca, felsefe doktorasını Madrid Otonom Üniversitesi'nde tamamladıktan sonra, Columbia Üniversitesi'nde ve Goldsmiths Koleji, Londra Üniversitesi'nde konuk öğretim üyesi olarak bulundu. Cuenca'nın araştırma alanları arasında güncel sanat kuramı, fikri mülkiyet ve yeni kültürel biçimler, yaratıcı emek ve post-Fordizm yer alıyor. Cuenca bu konular üzerine, özellikle Latin Amerika'da birçok makale yayımladı ve dersler verdi. Cuenca iki kitabın editörlüğünü üstlendi: Propiedad intelectual, nuevas tecnologías y libre acceso a la cultura [Fikri mülkiyet, yeni teknolojiler ve kültüre ücretsiz erişim] (Centro Cultural de España/UDLAP, 2008) ve ¿Desea guardar los cambios? Propiedad intelectual y nuevas tecnologías [Değişiklikleri kaydet? Fikri mülkiyet ve yeni teknolojiler] (CCE Córboba, 2009).
Suhail Malik, ekonomi politik, kuram ve sanatın önermeleri üzerine yazılar yazıyor. Malik, Güzel Sanatlar master programının eş-yöneticisi olduğu Goldsmiths Koleji, Londra Üniversitesi'nde Eleştirel Araştırmalar dersi veriyor. Malik, 2012-2013 akademik yılı için, halihazırda New York Bard Üniversitesi'nde Küratöryel Araştırmalar Merkezi'nde misafir öğretim üyesi olarak bulunuyor. Son dönem yayınları arasında, The Politics of Neutrality: Constructing a Global Civility [Tarafsızlığın Siyaseti: Küresel bir Sivilliğin İnşası], The Human Snapshot [İnsanın Enstantanesi] içinde (2013): "Tainted Love: Art's Ethos and Capitalization" [Lekeli Aşk: Sanatın Ahlakı ve Sermayelendirilmesi] (Andrea Phillips ile birlikte), Art and Its Commercial Markets [Sanat ve Ticari Pazarları] içinde (2012): "Image-Nonimage-War" [İmge-İmge Olmayan-Savaş], Ekfrase içinde (2012): "Why Art? The Primacy of Audience" [Neden Sanat? İzleyicinin Önceliği] Global Art Forum, Dubai (2011): "Educations Sentimental and Unsentimental: Repositioning the Politics of Art and Education" [Duygusal ve Duygusal Olmayan Eğitim: Sanat ve Eğitim Siyasetlerini Yeniden Konumlandırmak], Redhook Journal içinde (2011) ve "Screw (Down) The Debt: Neoliberalism and the Politics of Austerity" [Kahrolsun (Sabitlensin) Borcumuz: Neoliberalizm ve Tasarruf Politikaları], Mute içinde (2010) sayılabilir.
Haldun Dostoğlu, 1951 yılında Ankara'da doğdu. 1976'da Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi'nden mezun oldu. 1976-1984 yılları arasında önce Ankara, ardından Philadelphia'da mimarlık yaptı. 1984 Mayıs ayında Ankara'da Ali Artun ile birlikte Galeri Nev'i kuran Dostoğlu, 1987 yılında ise İstanbul Galeri Nev'i açtı. Dostoğlu, Erol Akyavaş, Nejad Devrim, Alev Ebüzziya retrospektif sergileri ile, "Mehmet Güleryüz 25. Sanat Yılı", "Çağa Koleksiyonu-Günyüzü", "Gök Kuşağında iki Kuşak – Fahrelnissa Zeid, Nejad Devrim" sergilerinin küratörlüğünü yaptı. Ayrıca, Mehmet Güleryüz, Erol Akyavaş, Canan Tolon, İnci Eviner, Mubin Orhon monografik kitapları ile 100'e yakın sanatçı katalogunun editörlüğünü üstlendi. Birçok özel koleksiyonun kurulumuna danışmanlık yapan Dostoğlu, 1987 -2013 yılları arasında İstanbul Galeri Nev'de 200'e yakın sergi organize etti.
Vasıf Kortun, deneysel düşünce ve araştırmaya yönelik yenilikçi programlar geliştiren kültür kurumu SALT'ın Araştırma ve Programlar Direktörü'dür. Güncel sanat, kültür kurumları ve sergi pratikleri üzerine Nuova Accademia di Belle Arti Milano (NABA)'da ders vermektedir. International Committee of ICOM for Museums and Collections of Modern Art (CIMAM) 2010-2013 dönemi yönetim kurulu üyeliğine seçilen Kortun, 2005 yılından bu yana Foundation for Arts Initiatives yönetim kurulu üyesidir ve NABA'nın danışma kurulundadır. Kortun'un 2012-2013 yıllarında konferans verdiği uluslararası kurumlar arasında, Tokyo Wonder Site (Japonya), Raw Material Company (Senegal), Houston Museum of Fine Arts ve Canadian Center for Architecture (Kanada) yer alıyor. 2013 yılında uluslararası güncel sanat fuarı ARCO'ya konuk ülke olarak katılan Türkiye'nin küratörlüğünü yapan Kortun, Torino'da düzenlenen Artissima fuarının "Back to the Future" Küratöryel Komitesi'nde görev aldı. Kortun, 2011 Venedik Bienali'nde Birleşik Arap Emirlikleri Pavyonu küratörüydü.
Maria Lind 1966'da doğdu. Stokholm'de yaşayan Lind, küratör, sanat eleştirmeni ve Stokholm'deki Tensta Konsthall'ın yöneticisi. Lind, 2005 ile 2007 yılları arasında Stokholm'deki Iaspis Uluslararası Görsel Sanatçılar Programı'nın yöneticiliğini ve 2008 ile 2010 yılları arasında Bard Koleji'nde Küratöryel Araştırmalar Merkezi'nin lisansüstü programının yöneticiliğini yaptı. Lind, 2002 ile 2004 yılları arasında Kunstverein München'ın yöneticiliğini, 1997 ile 2001 yılları arasında Stokholm'deki Moderna Museet'in küratörlüğünü ve 1998'de Manifesta 2'nin eşküratörlüğünü yürüttü. Makaleleri birçok gazete ve dergide yayımlandı, katalog ve çeşitli yayınlar için yazılar yazdı. Son dönemde editörlüğünü yaptığı yayınlar arasında Contemporary Art and Its Commercial Markets: A Report on Current Conditions and Future Scenarios [Güncel Sanat ve Ticari Pazarları: Mevcut Koşullar ve Gelecek Senaryoları Üzerine Bir Rapor] ve Performing the Curatorial: With and Beyond Art [Küratörlük Performansı: Sanat İle ve Sanatın Ötesinde] (Sternberg Press) yer alıyor. Lind, 2009 yılında Walter Hopps Küratöryel Başarı Ödülü'ne layık görüldü. Sternberg Press 2010 yılında Selected Maria Lind Writing başlığı altında Lind'in makalelerinden seçmeler yayımladı.
Barnabás Bencsik 1964 yılında doğdu. Budapeşte'de yaşayan ve çalışan küratör, Budapeşte ELTE Üniversitesi'nde sanat tarihi dalında öğrenim gördü. Bencsik, 1990-1999 yılları arasında Budapeşte'de Studio Gallery'nin yöneticiliğini yaptı. 1993-1995 yılları arasında ise Budapeşte'de Soros Güncel Sanat Merkezi'nin görsel sanatlar program koordinatörlüğünü yürüttü. 1999-2001 yılları arasında Budapeşte'de Trafo Gallery'de çalıştı. Műcsarnok|Kunsthalle'nin şef küratörlüğünde bulundu. 2001-2002 yıllarında Budapeşte MEO-Güncel Sanat Koleksiyonu'nun sanatsal direktörlüğünü yaptı. Bencsik, 2002 yılından bu yana bağımsız küratör olarak çalışıyor. ACAX|Agency for Contemporary Art Exchange (acax.hu) adlı kurumun kurucusu ve 2006 yılından bu yana yöneticisi. Bencsik, 2008 yılının Mart ayında, 2008-2013 dönemi için Budapeşte Ludwig Güncel Sanat Müzesi'nin yöneticisi olarak atandı.
Kuba Szreder, Polonya'nın Kraków şehrindeki Jagiellonian Üniversitesi'nde sosyoloji öğrenimi gördü. Szreder, bağımsız bir küratör olarak çalışıyor. Szreder'ın yürüttüğü disiplinlerarası projeler kamusal alanla yoğun bir etkileşime giriyor ve sanatsal pratikleri, farklı kültürel üretim biçimleri ve eleştirel bir toplum incelemesiyle bir araya getiriyor. Szreder, 2009 yılında Varşova Özgür/ Yavaş Üniversitesi'ni kurdu ve o günden bu yana Bęc Zmiana Vakfı ile yakın bir işbirliği içerisinde çalıştı. Szreder'in araştırmaları sanatsal aygıt ve bu aygıtın günümüz kapitalizmi içerisindeki konumu hakkında eleştirel bir düşünce geliştirme etrafında yoğunlaşıyor. 2009 yılı güz yarıyılında Loughborough Üniversitesi Sanat Okulu'nda pratik-temelli doktora çalışmasına başladı. Szreder doktorasında, proje üretiminin resmi ve ekonomik boyutlarını ve bunların "bağımsız" küratöryel pratikler üzerine etkisini inceliyor.
Fulya Erdemci, 13.İstanbul Bienali küratörü, Haziran 2008-Eylül 2012 tarihleri arasında Amsterdam merkezli SKOR Sanat ve Kamusal Alan Vakfı'nın direktörlüğünü yürüttü ve 2011 yılında gerçekleştirilen Venedik Bienali 54. Uluslararası Sanat Sergisi'nde Türkiye Pavyonu'nun küratörlüğünü üstlendi.
Dr. Andrea Phillips, Goldsmiths Koleji Londra Üniversitesi Sanat Bölümü Öğretim Görevlisi ve Güzel Sanatlar ve Küratörlük Doktora Araştırmaları Programı Direktörlüğü görevlerini sürdürüyor. Dr. Phillips, birçok uluslararası disiplinlerarası araştırma projesinin yöneticiliğini yapıyor ve sanat, küratörlük, politika ve kamusal alan konularında kitaplar ve makaleler yayımlamaya devam ediyor.
Son Dakika › Güncel › 'Kamusal Sermaye' Tartışılacak - Son Dakika
Masaüstü bildirimlerimize izin vererek en son haberleri, analizleri ve derinlemesine içerikleri hemen öğrenin.
Sizin düşünceleriniz neler ?