Din HİZMETLERİ VE İHLAS SEMPOZYUMUNA SUNULAN TEBLİĞLERDE ÖNE ÇIKAN HUSUSLAR
8 oturum halinde ve açış konferanslarıyla birlikte icra edilen sempozyumda 31 tebliğ sunulmuştur. Oturumlarda sunulan bu tebliğlerin sonucunda oluşan düşünceler maddeleştirilerek aşağıya alınmıştır.
1. Dinlerde Yaratıcıya ibadetle insanlığın kemali amaçlandığından ihlas esası sürekli öne
çıkarılmıştır.
2. İnsanın dünyaya, topluma ve kendisine bakışının ihlas ile anlam kazandığı
vurgulanmıştır.
3. İhlassızlık, Allah ve dünya ile olan ilişkilerimizi tahrip ettiğinden toplumsal
çürümenin de önemli bir sebebidir. Yeryüzünün halifesi olarak yaratılan insanın
görevini unutmasının adı ihlassızlık olarak tanımlanmıştır.
4. İnsan gücünü ihlas ve haktan alır. Diğer bir ifadeyle ihlas, kendisi ile Allah arasındaki
sınırların doğru tayin edilmesinden doğar.
5. İhlaslı olmanın belirtisi Allah'ın dışında hiç kimseden karşılık beklememektir.
6. İhlas kalbin işi, fıtratın gereğidir. İhlasla irtibat kuramadığımızda fıtrata ters düşmüş
oluruz.
7. Sadece Allah'a açık duran vicdandaki acz ve fakr pencereleri ancak ihlasla açık kalır.
8. Diyanet işleri başkanlığımız ülke içinde ve dışında soydaşlarımızın, dindaşlarımızın ve
insanlığın duyduğu din hizmeti beklentilerini karşılamak için gayret göstermektedir.
9. Hak ve hakikatin galip gelmesi ve adaletin ikamesi için ihlasın gerekli olduğu vurgusu
yapılmıştır.
10. Şehvetin, şöhretin hegemonyacı baskılarının etkisinden kurtularak insanlara karşılıksız
yardım yapabilmenin yöntemi ihlastan başkası değildir.
11. İhlasın çocukluktan itibaren her kademede öğretilmesi gerekir. Bunun için de
olayların, olguların ve nimetlerin arkasındaki gerçek sahibin Allah olduğu fikrini
yerleştirmek gerekir.
12. Sadece Allah'a itaat ederek kulluk yapmak yerine insanlara boyun bükmek, dünyaya
aşırı meylederek ihlaslı bir davranış beklemek mümkün olmadığı gibi sünnetullaha
uygun olmayan çalışmalardan da verimli bir sonuç almanın imkanı yoktur.
13. Risale-i Nur Hizmeti farklı yönlerden gelen baskılara karşı toplumun maneviyatını
desteklemiş ve onların Allah ile olan irtibatlarını güçlendirmiştir.
14. İhlası engelleyen duyguların kaynağının ilahlık ve rablik taslamaya meyyal benlik
algısı olduğu vurgusu yapılmıştır.
15. Menfaat ve dünyaya aşırı teveccühün olduğu yerde ihlası ikame etmek zorlaşır.
16. İnsanın görme, görünme ve övülme talebinin ihlası engelleyici duyguları teşvik ettiği
belirtilmiştir.
17. İhlas sadece kalbi bir duygu değil aynı zamanda kulluğun farklı boyutlarında fiili
olarak yansıması gereken bir realitedir. Bu alanlardan birisi iman kardeşliğinin
hukukunu yerine getirmektir.
18. Dini gruplar sosyal gruplar gibi fıtridir. Bundan dolayı hiçbir fert mensub olduğu dini
gruptan dolayı kınanmamalıdır.
19. Maddi menfaatlerin yanında manevi değerlerimizin unutulması halinde modern
dünyada rüzgarın önünde savrulan bir yaprak olacağımız vurgusu yapılmıştır.
20. Toplumumuzda eleştirinin yıpratma yerine yapıcı olması ve iyiliğin tesisi için
yapılması gerektiği hatırlatıldı.
21. Bediüzzamanın, 80 küsür senelik hayatının tamamını iman ve Kur'an hizmetine
adamış olması onun muvaffak olmasının ana sebebidir.
22. Maneviyat dünyamızın sultanlarının, İmam-ı Rabbabni, Abdulkadir Geylani, Mevlana
Celaleddin, İmam-ı Gazzali Mevlena Halidi Bağdadi, Süleyman Hilmi Tunahan,
Mehmet Zahid Kotku, Mamut Ustaosmanoğlu, hassaten, Adıyaman Menzil
beldesinde medfun Muhammed Raşid Erol hazretlerinin hizmetleri nazara verildi.
23. İhlas ve samimi bir hayat için maneviyat büyüklerimizin, toplumsal, psikolojik ve dini
bunalımlarda rehberliklerinin kaçınılmaz olduğu söylenmiştir.
24. Genel manada toplumsal ve bireysel ilişkilerde gerekli olan ihlas ve samimiyetin,
toplumun en küçük birimi olan aile içinde de ısrarla uygulanmasının önemi
belirtilmiştir.
25. İnsanın Allah'a ve dine karşı istiğnasından, ihtiyaçsızlığından bahsedilemez. Bundan
dolayı din hizmetlerinde asıl olanın ücret talebi değil, Allah'ın rızasını kazanmak olan
ihlas olması gerektiği belirtilmiştir.
26. Dünyaya aşırı bağlanmak suretiyle Allah'ın rızası olan ihlasa ulaşmak mümkün
değildir. İhlas, imanla amelin kavşak noktasıdır.
13-15 Mart tarihleri arasında yapılan'Din Hizmetleri ve İhlas Sempozyumu? Sonuç Bildirisi
1. Allah katında din İslam'dır. İslam, Allah'ın emir ve nehiyleridir. İhlas da dinin
Allah'a has kılınmasıdır.
2. Din, herkese bakar; tahsis kabul etmez derecede ilahidir. Kudsiyetinin kaynağı
da budur.
3. Sade insanı dini emirlere uymaya götüren, onu ahlak haline getirmesini sağlayan
unsur kaynaktaki kudsiyettir. Bu kudsiyet ancak ihlasla korunabilir.
4. Din hizmetleri, insanın duygularını istikamet üzre davranışa dönüştürüp hayır
üzerinde sabit kılmayı amaçlar. Bu ancak ihlas mecrasında gerçekleşebilir.
5. Dini hizmetlerin ruhu ihlastır. İhlas, her amelimize O'nun adıyla başlamak ve
O'nun rızasını gözeterek sonuca bağlamaktır. Her şeyi O'ndan bilmek, O'ndan
gelene rıza göstermektir.
6. İhlas, neticeye rıza, vesileye dua olarak bakabilmektir.
7. İhlas, Allah ile aramızdaki sırlı bağdır ve nübüvvet nuruyla insibağdır.
8. Din hizmeti veren resmi ve sivil kurumlar, sorumluluklarına uygun bir istiğna ile
bu hizmetleri sadece Allah için ifa etmelidirler.
9. Din hizmetleri bir kamu hizmeti olarak demokratik bir toplumun asli
gereklerinden biridir. Bunun ana mecraı olan Diyanet İşleri Başkanlığı, bu
hizmetlerin yerine getirilmesinde, ihlas ilkesinin gereği olarak, özerk olmalıdır.
10. Dini cemaatlerin yasal bir statü üzerinden anayasal güvence ile toplumla
muhatap olmalı ve şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkelerine göre yapılanmalıdır,
desteklenmelidir.
11. İhlasla ilgili toplumu güçlendirici eğitimler verilmelidir, ihlas seferberliği
başlatılmalıdır.
12. Din eğitiminde toplumun ve dünyanın yeni ihtiyaçlarını DİB, YÖK, MEB ve dini
cemaatlerle birlikte ortak bir temel eğitim, orta eğitim ve yüksek eğitim
programı oluşturulmalıdır. Din eğitiminin örgün ve yaygın eğitim uygulamaları
gönüllülük ilkesi üzerinden ve dini cemaatlerin paydaşlığıyla
gerçekleştirilmelidir. Sivil kuruluşlar bu proğramı icra edebilmelidir.
13. Tarihi birikim, yönetim ve hizmet kapasitesi ile İslam dinine hizmet etme isteği
güçlü olan bu toplumda, dini hizmetlerin kurumsal temsil ve paydaşları olan
mektep, medrese ve tekke fonksiyonlarının birlikte, bütünsel bir disiplin ile
birbirini besleyen ve ilham kaynağı olan bileşenler olarak etkin hale getirilmesi
ve buna dayalı yasal bir statünün oluşturulması ertelenemez bir ihtiyaçtır.
14. Birey, aile, toplum ve yönetim bazında din hizmetlerinin kalbi,ruhi,akli,vicdani
ve insani boyutları ile hayat boyu öğrenme yaşama ve geliştirme aşamalarında
çocuk,gençlik,yetişkin ve yaşlılık süreçlerine uygun hedef kitle tasarımı ile
planlanmalı ve teşvik edilmelidir.
15. Din hizmetlerinin, istisnai bir görev ve sorumluluk isteyen samimiyet ve ihlasın
yanı sıra ihlasın gereği olan istiğna, ihtisas ve itina ile ifa edilebilmesi için tevhid
esaslı, tefekkür ve taallümü önceleyen bir medeniyet tasavvuruna zemin
oluşturmalıdır.
16. Gelecek yıl 'Tasavvuf ve Tefekkür Sempozyumu' düzenlenmesi
hedeflenmektedir.
(Tür: Yurt)
Son Dakika › Güncel › Din Hizmetleri ve İhlas Sempozyumu Sona Erdi - Son Dakika
Masaüstü bildirimlerimize izin vererek en son haberleri, analizleri ve derinlemesine içerikleri hemen öğrenin.
Sizin düşünceleriniz neler ?